Ринок залізничних перевезень в Україні поступово змінюється під впливом війни, економічних викликів та реформ у сфері логістики. Втрата частини інфраструктури, блокування традиційних маршрутів і зростання попиту на перевезення до західних кордонів змусили учасників ринку адаптуватися до нових умов. Одним із важливих напрямів змін стало розширення використання приватних локомотивів, що допомагає підвищити ефективність вантажних перевезень.
Вплив війни на залізничну галузь
З початком повномасштабної війни Україна втратила значну частину залізничної інфраструктури, особливо на сході та півдні країни. Це суттєво вплинуло на обсяги перевезень: у 2022 році загальний вантажообіг “Укрзалізниці” скоротився на понад 50% у порівнянні з довоєнним періодом.
Найбільші втрати зафіксовані у транспортуванні металургійної продукції, руди та вугілля через руйнування заводів і шахт. Натомість зросла частка перевезень агропродукції, зокрема зерна. У 2023 році обсяги перевезень зернових залізницею зросли на 32% порівняно з попереднім роком, оскільки війна змусила аграріїв шукати альтернативні маршрути експорту.
Розвиток приватної локомотивної тяги
До 2019 року “Укрзалізниця” була єдиним оператором локомотивної тяги в країні. Проте після запуску експериментального проєкту з допуску приватних локомотивів ситуація почала змінюватися. Це дозволило бізнесу залучати власні ресурси для транспортування вантажів, не залежачи від державного оператора.
За офіційними даними, у 2024 році частка приватних локомотивів у загальному вантажному трафіку перевищила 10%, а на окремих маршрутах досягла ще вищих показників. Це сприяє оптимізації логістики та збільшенню пропускної спроможності мережі.
Переваги та виклики
Використання приватної тяги має низку переваг:
- Гнучкість. Приватні компанії можуть швидше реагувати на зміну попиту та організовувати перевезення без затримок.
- Зменшення навантаження на “Укрзалізницю”. Державний перевізник фокусується на стратегічних перевезеннях, у той час як приватні оператори беруть на себе частину комерційного трафіку.
- Конкурентне середовище. Приватні компанії змушені покращувати якість послуг і модернізувати локомотивний парк.
Однак залишаються і виклики. Ринок ще не повністю лібералізований, а технічний стан інфраструктури потребує оновлення. Війна також ускладнює інвестиційні процеси, оскільки компанії зважують ризики.
Перспективи ринку та роль УВЛК
Якщо реформи продовжаться, частка приватної тяги зростатиме, що дозволить покращити якість залізничних перевезень. В умовах війни і після неї Україна потребуватиме ефективної логістики для відновлення економіки, і приватні локомотиви можуть стати важливим елементом цієї системи.
Компанія УВЛК не лише активно працює вже зараз та інвестує у розвиток приватної локомотивної тяги, модернізацію рухомого складу та покращення сервісу. Українська Вантажна Локомотивна Компанія демонструє, що навіть у складних умовах ринку приватні перевізники можуть ефективно працювати.